Olen Reija Stenius, helsinkiläinen skenografi. Valmistuin skenografian maisteriksi Lontoon Central Saint Martinsista vuonna 2007. Siitä lähtien olen työskennellyt lähinnä vapaille ryhmille, eri ohjaajille ja koreografeille.
Olen suunnitellut pukuja ja lavasteita tanssiin, näytelmiin, performansseihin, installaatiohin ja nukketeatteriin. Minua kiinnostavat erityisesti veistokselliset puvut ja lavasteet. Olen suunnitellut lavastuksia saviveistoksista liikennemerkkeihin sekä pukuja tavanomaisista asuista erikoisempiin, muuntuviin lavasteen ja puvun sekoituksiin. Käytän usein materiaaleina paperia, roskia ja kierrätysmateriaaleja, koska niillä on valmiiksi oma historiansa. Puvussa ja lavasteessa kiinnostaa transformaatio ja jopa tuhoutuminen, kuten paperisessa asussa. Valmistuin artenomiksi EVTEK Muotoiluinstituutista 2004 ja olen valmistanut useimmat lavastukset ja puvustukset itse.
Pienemmissä produktioissa on usein mahdollista suunnitella prosessinomaisesti ja esiintyjälähtöisesti. Mielestäni on hyvä nähdä esiintyjä lavalla ennen kuin lopulliset suunnitelmat valmistuvat. Tällöin esiintyjä voi vaikuttaa hahmoonsa ja puku tuntuu enemmän omalta. Olen suunnitellut asuja käsikirjoituksen pohjalta tarkasti hahmoja analysoiden, mutta tanssin saralla myös melko vapaista lähtökohdista niin, että liike on seurannut asua. Tanssissa puku voi vaikuttaa voimakkaasti koreografiaan ja koreografia pukuun.
Vahvana pohjana omille lavastuksilleni ovat olleet puolalaisen ohjaaja Tadeusz Kantorin metodit ja riisuttu visuaalinen kieli. Opintojen aikana osallistuin esitykseen, jossa suunnittelimme ryhmänä lavastuksen ja puvut PhD Andrea Cusumanon ohjaamaan teokseen A Funeral for Don Quijote, joka esitettiin 2007 Krakovassa Galeria Krzystoforyssa ja Edinburgh Festival Fringessä. Lavastus perustui objektien käyttöön ja esiinnyimme itse teoksessa Tadeusz Kantorin Cricot2 näyttelijän Mira Rychlickan kanssa.
Olen kiinnostunut kaikenlaisista urbaaneista tiloista, luonnonmuodostelmista sekä epätiloista; tiloista, jotka eivät ole kiinnostavia tai varsinaisia tiloja. Osa lavastuksiani onkin olemassaoleva tila luonnossa tai kaupungissa, johon tuodaan objekteja ja esiintyjiä. Olen luonut skenografioita niin gallerioihin, rappukäytäviin, metsään kuin rakennustyömaalle.
RAKSA on oma muuntuva konseptini, joka sai alkunsa Lontoossa installaatio-ideana ja muuntui myöhemmin esitykseksi. Viimeisin esitys oli RAKSA – Tanssia työmaalla Kalasatamassa 2016 osana Kalasataman ympäristötaideprojektia, esityksen sponsorina oli STARA. Esiintyjät pukeutuivat rakennustyöntekijöiksi ja tanssivat omalla joutomaalle rakennetulla työmaallaan. Teos leikitteli sallitun ja kielletyn, rajojen ja niiden rikkomisen kanssa. Meluisa, keskeneräinen ja häiritsevä työmaa näyttäytyi koomisena leikkikenttänä. Tanssin teoksessa myös itse, olen tanssinut butotanssia ja nykytanssia vuodesta 2008 lähtien eri opettajien johdolla.
Olen suunnitellut pukuja ja lavastuksia Dance Ability Finland – Kaaos Companylle vuodesta 2012 lähtien sekä ohjaaja-nukketeatteritaiteilija Mira Laineen produktioihin vuodesta 2013 lähtien muun muassa Kiasma-teatteriin ja Stoaan. Suunnittelemiani asuja on ollut koreografi-butotanssija Ken Main esityksissä eri butotanssifestivaaleilla, Pariisissa ja Dublinissa sekä koreografi-tanssitaiteilija Mirva Keski-Vähälän teoksissa muun muassa Kiasmassa, Keravan Taide- ja museokeskus Sinkassa ja Kuopio Tanssii ja Soi -festivaaleilla. Festivaaleilla esitetystä Let’s Get Together and Talk -teoksesta ottamani promootio-kuva oli HETKI TANSSILLE – Vuoden tanssikuva 2011 parhaimmistoa -näyttelyssä.
Ohjaus, konsepti ja skenografia: Reija Stenius
Koreografia: Mirva Keski-Vähälä
Tanssi: Sally Davison, Mirva Keski-Vähälä, Jonna Lehto, Terhi Lilja ja Reija Stenius
Musiikki ja äänisuunnittelu: Riku-Pekka Kellokoski
Valosuunnittelu: Mira Laine ja Hanna Tammisto
Esitykset: ulkona Kalasatamassa, osana Kalasataman ympäristötaideprojektia, tilaaja: Helsingin kaupunki, sponsorina STARA, 2016
Valokuva: Mikko Keski-Vähälä
Koreografia ja soolotanssi: Ken Mai
Muut tanssijat: Mari Imppola ja Anu Kaaja
Ääni- ja valosuunnittelu: Ken Mai
Paperipuvun suunnittelu ja valmistus: Reija Stenius
Muiden pukujen suunnittelu ja valmistus: Mari Imppola, Anu Kaaja ja Ken Mai
Esitykset: Pariisin, Dublinin ja Italian Sarzanan butofestivaalit; Teatteri Naamio ja Höyhen, Helsinki; Asia and Pacific Museum, Varsova ja Mustan ja valkoisen Teatterifestivaali, Imatra, 2012
Valokuva: Reija Stenius
Kuvassa: Ken Mai paperitakissa, takanaan Anu Kaaja Höyhentämöllä.
Koreografia ja tanssi: Mirva Keski-Vähälä ja Anna Venäläinen
Musiikki: Riku-Pekka Kellokoski
Lavastus- ja pukusuunnittelu: Reija Stenius
Valosuunnittelu: Lauri Sirén
Lavastuksen ja pukujen valmistus: Reija Stenius
Esitykset: Kulttuurikahvila Laituri, Joensuu; Paikallisliike-nykytanssifestivaali, Sotku, Kuopio ja Vapaan Taiteen Tila, Helsinki, 2015
Valokuva: Reija Stenius
Kuvassa: Anna Venäläinen asussaan, joka koostui monesta yhteen liitetystä miesten takista, pitkistä hihoista ja hameista.
Koreografia: Sally Davison
Tanssi: Talvikki Eerola, Tuuli Helle, Jere Kolehmainen, Outi Ivaska, Ilona Kenova, Gunilla Sjövall, Noora Sinisalo, Pierre Seraphin ja Tuukka Martiskainen
Äänisuunnittelu: Juhani Saari
Valosuunnittelu: Immanuel Pax
Lavastussuunnittelu: Reija Stenius ja Sally Davison
Lavasteiden valmistus: Reija Stenius
Lavastuksen munaveistos: Saara Mané (os. Holmberg)
Pukusuunnittelu ja pukujen valmistus: Reija Stenius
Naamiot: Marika Aro
Esitykset: 2012 Malmitalo, Helsinki ja 2013 Kokkolan Talvitanssit
Kuva: Mikko Keski-Vähälä
Kuvassa: Väinämöisen luominen, vas. Jere Kolehmainen, Pierre Seraphin, Talvikki Eerola ja Outi Ivaska. Keskellä Väinämöinen, Tuukka Martiskainen
Konsepti ja koreografia: Sally Davison
Tanssi: Jonna Lehto, Laura Lukkarila, Mirva Keski-Vähälä, Silke Schönfleisch ja Gunilla Sjövall
Opas: Jussi Ratia
Musiikki ja äänisuunnittelu: Antonio Alemanno
Pukusuunnittelu ja pukujen valmistus: Reija Stenius ja Sally Davison
Esitykset: Talvipuutarha, Helsinki, 2014 ja Gallery Deiglan, Akureyri, Islanti, 2015
Valokuva: Reija Stenius
Kuvassa: Teoksen viisi vammaista ja vammatonta tanssijaa tutkivat aisteja, kuvassa Mirva Keski-Vähälä tuntoaistina Talvipuutarhan kaktushuoneessa. Asut valmistettiin roskista, kuten rikkinäisistä sateenvarjoista, muoviroskista ja matonkuteista.
Ohjaus ja käsikirjoitus: Mira Laine
Esiintyjät: Outi Ivaska, Toni Jyvälä ja Mira Laine
Avustava ohjaaja: Teuvo Ahokas
Musiikki: Tristanuevo, Tuomas Eirola ja Anna Puhakka
Äänisuunnittelu: Jari Inkeroinen, Timo Kollin ja Aarne Sarvela
Lavastus: Petra Inkeroinen ja Mira Laine
Pukusuunnittelu ja pukujen valmistus: Reija Stenius
Pukusuunnittelijan assistentti: Kirsi-Maria Raunio
Nukenrakennus: Mira Laine
Valosuunnittelu: Jari Piitulainen
Animaatio ja graafinen suunnittelu: Bastian Salmela
Esitykset muun muassa: Nykytaiteen museo Kiasma, Kulttuurikeskus Stoa, Kanneltalo ja Malmitalo, Helsinki, 2013-2014
Näyttely: Nukketeatterin näyteikkuna, Nukketeatteri.Nyt. -festivaali, Kulttuurikeskus Stoa, Helsinki, 2015
Valokuva: Mikko Keski-Vähälä
Kuvassa: Toni Jyvälä Velimirinä Kiasma-teatterissa.
Ohjaus: Mira Laine
Koreografia: Mirva Keski-Vähälä
Esiintyjät: Petra Haapio, Outi Ivaska, Riku-Pekka Kellokoski, Jonna Lehto, Tommi Rikkinen ja Satu Wiinikka
Äänisuunnittelu ja musiikki: Riku-Pekka Kellokoski
Nukenrakennus ja naamiot: Mira Laine ja Anna Sucksdorff
Pukussuunnittelu ja pukujen valmistus: Reija Stenius
Valosuunnittelu: Jari Piitulainen
Esitys: ulkona Helsingin Keskuspuistossa, 2017 syksyllä 2018 Gallerie Toolboxissa, Berliinissä
Valokuva: Reija Stenius
Kuvassa: Esitys perustuu Didier Comèsin sarjakuvaan Uneksivat puut. Kuvassa on Vihreä mies, metsän suojelija, joka koostui eri hahmoista. Ylhäältä alas Riku-Pekka Kellokoski, Petra Haapio, Tommi Rikkinen ja verkon alla Satu Wiinikka
Sysinä, Wolfram & Paikkari
Koreografia: Mirva Keski-Vähälä (os. Mattila)
Tanssi: Mirva Keski-Vähälä ja Saara Mané (os. Holmberg)
Soittajat: Ykä Similä ja Harri Mäkilä
Kuvataide: Maria Wolfram
Äänisuunnittelu: Mari Paikkari ja Ilkka Saastamoinen
Pukusuunnittelu ja saviveistos: Reija Stenius
Valot: Lauri Sirén
Esitykset: Taide- ja museokeskus Sinkan avajaistapahtuma Palikkaooppera, jonka kuraattorina oli Kristian Smeds, Kerava, 2012 esityksiä sisällä ja ulkona
Valokuva: Reija Stenius
Kuvassa: Ihmismuodonmuutoksia esitettiin kokonaisuudessaan sisällä Sinkassa ja osia siitä ulkona eri paikoissa. Vas. Saara Mané ja Mirva Keski-Vähälä Keravan juna-asemalla.
Koreografia ja tanssi: Mari Kortelainen
Sävellys: Yrjö Vähäkallio
Pukusuunnittelu: Reija Stenius
Valosuunnittelu: Tatu Vuori
Pukujen valmistus: Satu Sinkko ja Reija Stenius
Esitykset: Paikallisliike-nykytanssifestivaali, Sotku, Kuopio; Routa Companyn vierailuesitys, Kajaani; Vimma-festivaali, Kiisu-teatteri, Outokumpu ja Taidekeskus Ahjo, Joensuu; Intia ja Italia, 2013 – 2014
Valokuva: Reija Stenius
Kuvassa: Mari Kortelainen ja uhkaava lavastehahmo. Hahmoja oli neljä ja niiden hameista muodostui pitkä tunneli.
Koreografia, tanssi ja lavastus: Mirva Keski-Vähälä (os. Mattila)
Ääni: Tatu Metsäpelto
Pukusuunnittelu ja puvun valmistus: Reija Stenius
Esitys: Kuopio Tanssii ja soi, Kirkkomuseo, 2008
Valokuva: Reija Stenius
Kuvassa: Mirva Keski-Vähälä. Esityksen promootiokuva oli HETKI TANSSILLE – Vuoden Tanssikuva 2011 parhaimmistoa -näyttelyssä. Näyttely oli esillä Kulttuurikeskus Stoassa sekä Kuopio Tanssii ja soi- ja Täydenkuun tanssit -festivaaleilla. Kuva kaupattiin Tanssin Gaalassa Aleksanterin teatterissa Tanssin talo -hankkeen hyväksi.